זירת התחרות העסקית

מהי זירת התחרות של העסק?

עסקים נוטים לפחד מתחרות אבל תחרות קיימת בכל תחומי חיינו, בידול העסק יסייע לו להתנהל טוב יותר בשוק. עסקים נוהגים להתעסק בשוטף שסוחף אותם ולא מקדישים מספיק זמן להתעסק גם באסטרטגיה ובפיתוח העסק והדבר משפיע לרעה על התוצאות העסקיות של העסק.
לתחרות תפקיד חשוב והיא עשויה לספק לכם תובנות חשובות לגבי התנהלות העסק כגון: מה אנחנו עושים טוב ומה עלינו לשפר? אילו תהליכים תורמים לרווחיות העסק שלנו ואילו פוגעים בה? זה לא בושה ללמוד מהמתחרים ואם מתחרה שלנו עושה משהו טוב כדאי לנו לאמץ אותו גם בעסק שלנו.

תחרות ערה היא סימן טוב

היא מסמנת לנו שבחרנו בשוק עם מוצרים בעלי ביקוש וערך. שוק ללא תחרות יכול להיות מונופול או לחילופין שוק בו אין צורך אמיתי למוצר שלכם.

המסחר התחרותי פועל בשני צירים מרכזים:

  1. תחרות ישירה- כלומר: עסקים שמתחרים ישירות עם אותו מוצר.
  2. תחרות עקיפה- עם מתחרים שאינם מתחרים עם מוצר דומה/זהה אלא עם מוצרים תחליפיים ונלווים.

דוגמא חיה

  • ניקח ונבחן את מקדונלדס שהתחילה כחברה שמוכרת המבורגרים ועם השנים הכניסה הרשת מוצרים נלווים.
  • כגון: גלידה והיום היא הרשת שמוכרת הכי הרבה יחידות גלידה בעולם.

מדד ביג מק-The Big Mac Index

מדד ביג מק הוא השוואה שעורך השבועון "האקונומיסט" משנת 1986 המדד משווה בין מחירי "ביג מק" ברשת "מקדונלד'ס" במדינות שונות בעולם.

ההשוואה היא דרך לא פורמלית למדוד את שווי כוח הקנייה של מטבעות והיא מהווה מדד להערכת שערי חליפין ועלויות סחורה במדינות שונות.
הביג מק נבחר כיוון שזהו מוצר צריכה בסיסי שניתן להשיגו במדינות רבות ולכן מאפשר השוואה בין שערי מטבעות רבים.

המדד בודק כמה ביג מקים ניתן לקנות עם שטר של 20 דולר בכל מדינה. כלומר: ככל שניתן לקנות יותר ביג מקים עם אותו שטר, סימן שיוקר מחיה נמוך ולהפך.
מדד ביג מק אינו כלי כלכלי מדעי מדויק אלא מבטא מגמה, שכן מחיר הביג מק מושפע מפרמטרים רבים. שער החליפין הוא רק אחד מהם: במדינות רבות, מזון מהיר ברשתות בינלאומיות (כמו "מקדונלד'ס") יקר יחסית למזון במסעדה מקומית. הדרישה לביג מק בארצות מסוימות קטנה במידה ניכרת מאשר בארצות הברית. סיבות אחרות לפערי מחיר הן רגולציה, תחרות מוגברת (או מעטה יותר) בשוק המזון המהיר, בהשוואה לתחרות בארצות הברית, מיסים ומכסים על מרכיביו השונים של הביג מק.

  • לפי מדד הביג מק לינואר 2020: ישראל ממשיכה לטפס, בהמשך למגמה בשלוש השנים האחרונות וניצבת במקום ה־6 בעולם, אחרי מדינות יקרות מאוד כמו שוויץ, נורבגיה ושבדיה.

צור קשר-

Scroll to Top
A.T Marketing Group
בוא/י נדבר....
תודה שפנית אלינו, איך אפשר לעזור?