תהליך קבלת החלטות

הדרך לקבל החלטות נכונות בעולם העסקי

מה חשוב לנו יותר כארגון עסקי הכנסות או רווחיות? כמויות מכר חודשיות או Arpu? נהוג לומר שמה שחשוב- זאת המכפלה, אבל התשובה בהחלט יותר מורכבת.

אנו כארגון עסקי הנמצאים בצומת קבלת החלטות לגבי הכנסה של מוצר או שירות חדש לפורטפוליו (Portfolio או לחילופין הפסקת מכר של מוצר קיים), מבינים שבתהליך מעורבים הרבה מאד גורמים ומשתנים (טכנולוגיים, כ"א, זמן, מתחרים, השפעות שוק וכו'). ישנם מקרים שבהם קבלת ההחלטות מחייבת אותנו לבחירה מתוך מגוון רב של חלופות אפשריות או לחילופין מתוך מספר מצומצם של חלופות אפשריות.

שלבים בתהליך קבלת ההחלטות

  1. איסוף נתונים – איסוף הנתונים הם קריטיים לקבלת ההחלטה.
    • נתונים הזמינים מידית עבורנו מקבלי ההחלטות.
    • כאשר מדובר בנתונים הזמינים מידית עבורנו מקבלי ההחלטות זה מסייע לנו בקבלת החלטות אונליין.
    • נתונים אשר מצריכים מאיתנו השקעה רבה באיסופם.
      • למשל סקרים.
      • מחקרים.
      • מודיעין עסקי.
      • איסוף מידע על המתחרים.
  2. ניתוח הנתונים – זהו השלב שבו אנו מחברים אנו ומצליבים נתונים וזאת כדי לקבל הערכה טובה יותר של המצב.
  3. גיבוש חלופות – הצגה של החלופות העומדות על הפרק תוך הסתמכות על נתונים וניתוחי שוק.
  4. שקילת החלופות השונות – השוואה בין האפשרויות, באמצעות בדיקת יתרונות וחסרונות של כל אחת מהן. שקילת החלופות היא לעיתים פעולה אינטואיטיבית, ולעיתים נעשית בצורה שיטתית ומורכבת, למשל באמצעות שקילת כל חלופה לפי רשימה של פרמטרים, מתן משקל לכל פרמטר, מתן ציון לכל חלופה בכל פרמטר, וחישוב ציון משוקלל לכל חלופה. לעיתים מסייעת בתהליך זה מערכת תומכת החלטה או יועץ מקצועי. בשלב זה יכול להתבצע גם ניתוח עלות-תועלת או ניתוח סיכון-תועלת, בהתאם לכמות ומהימנות המידע הקיים.
  5. בחירת חלופה – קבלת החלטה ברמת הנהלת החברה לאחר בחינת כל הפרמטרים ובהתאם בניית תוכנית עבודה וגאנט להשקה.

מודל קבלת החלטות

אנו נוהגים להשתמש במודל קבלת החלטות- Decision making model שיודע להשוות בין חלופות לפי פרמטרים ומשקלים זהים. להלן המודל כפי שמוצג בדוגמא הבאה:

  • ניתן לראות בדוגמא הנ"ל שלמרות שלמוצר א' היו מדדים כלכליים טובים יותר(הכנסות ורווחיות). בעקבות תוצאות הנתונים לעיל הוחלט שלא להשיקו מכיוון שזהו מוצר מורכב למכירה וקשה מאד לתפעול לאחר המכירה.

למה אנחנו

המומחים שלנו דואגים לשבת יחד עם הגורמים הרלוונטיים בעסק ולדון בכל השאלות האלה ועוד שאלות נוספות, הם מבצעים ניתוח מעמיק של התשובות והכרות מעמיקה עם הצרכים והמאפיינים הספציפיים של העסק שלך. לאחר מכן הם מבצעים גיבוש של כל התובנות וההמלצות המתאימות במיוחד עבורך ועבור העסק שלך, דרך כל אלו מתאפשרת יציאה לדרך משותפת של בניית אסטרטגיית שיווק ופיתוח עסקי כולל טיפול בנקודות הכשל בארגון ושיפור תהליכי עבודה. מהלך זה יאפשר לך למקסם את המטרות העסקיות שלך העסק.

צור קשר-

Scroll to Top
A.T Marketing Group
בוא/י נדבר....
תודה שפנית אלינו, איך אפשר לעזור?